sekerat kata..

Wednesday 5 October 2011

interaksi 15 : PENILAIAN PENGALAMAN PEMBELAJARAN


Definisi penilaian pengalaman pembelajaran
  • Penilaian merupakan kegiatan untuk memperoleh informasi tentang pencapaian dan kemajuan belajar peserta didik dan mengefektifkan penggunaan informasi tersebut untuk mencapai tujuan pendidikan. Jadi dalam penilaian (evaluation) ini termasuk proses pembuatan keputusan tentang kedudukan dan persembahan peserta didik. Maksudnya adalah bahawa penilaian dalam hal ini merupakan kegiatan yang dirancang untuk mengukur keefektifan suatu sistem pendidikan secara keseluruhan.
  • Penilaian dalam pembelajaran adalah suatu usaha untuk mendapatkan berbagai informasi secara berkala, berkesinambungan, dan menyeluruh tentang proses dan hasil dari pertumbuhan dan perkembangan yang telah dicapai oleh anak didik melalui program kegiatan belajar.
  • Penilaian pembelajaran adalah kegiatan untuk mengetahui apakah sesuatu yang telah dikerjakan telah berhasil/belum melalui suatu alat pengukuran yang dapat berupa tes ataupun non tes.
  • Penilaian Pembelajaran merupakan salah atu cara guru mengetahui perkembangan hasil belajar, intelegensi, bakat khusus, minat, hubungan sosial, sikap dan kepribadian siswa atau peserta didik.


PELAKSANAAN PENILAIAN PEMBELAJARAN

TEMA : PENGALAMAN
i. KOMPETENSI DASAR
1. PKN
1.1 Menerapkan hidup rukun di rumah dan di sekolah

ii. INDIKATOR
1. PKN
• Menyebutkan keluarga yang tinggal dalam satu rumah
• Melakukan sikap hormat pada orang lain (orang tua, saudara, guru, teman, dan lain- lain)
• Memberi contoh hidup rukun di rumah
• Membeni contoh hidup rukun di sekolah
• Menjelaskan akibat hidup tidak rukun
• Menyebutkan manfaat hidup

iii. LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN
A. KEGIATAN AWAL
1. Doa bersama
2. Absensi siswa
3. Apresiasi: Menyanyikan lagu “Nama-Nama Hari”
B. KEGIATAN Inti
1. Menceritakan hidup rukun di rumah
2. Menyebutkan keluarga yang tinggal dalam satu rumah
3. Melakukan sikap hormat pada orang lain (orang tua, saudara, guru, teman, dan lain-lain)
4. Memberi contoh hidup rukun di rumab
5. Memberi contoh hidup rukun di sekolah
6. Menjelaskan akibat hidup tidak rukun
7. Menyebutkan manfaat hidup rukun
8. Menyapa teman sebaya dengan benar
9. Menggunakan kata tanya untuk menyapa orang lain
10. Membuat kalimat sapaan secara lisan
11. Menulis kata tanya (apa, siapa, di mana)
12. Membuat kalimat Tanya dengan benar
13. Menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan penjurniahari bilangan 2 1-50
14. Menye!esaikan masalah yang berkaitan dengan pengurangan bilangan 21-50
15. Menyelesaikan masalah dalam bentuk soal cerita yang berkaitan dengan penjumlahan bilangan 21-50
16. Menyelesaikan masalah dalam bentuk soal cerita yang berkaitan dengan pengurangan bilangan 2 1-50
17. Bersama-sama menyanyikan lagu “Nama-nama Hari”
18. Membeni contoh kegiatan yang lama atau sebentar
19. Membedakan, waktu lama atau sebentar
~20. Melakukan kegiatan sehari-hari yang sebentar atau larna
21. Menyebutkan urutan nama-nama hari dalam satu minggu
22. Menyebutkan urutan nama-nama bulan dalam setahun
23. Membedakan bentuk suatu benda
24. Mengelompokkan benda yang sama bentuknya
25. Menjelaskan perubahari bentuk benda melalui penlakuan yang berbeda
26. Menyebutkan keluarga yang tinggal dalam satu rumah
27. Melakukan sikap hormat pada orang lain (orang tua, saudara, guru, teman, dan lain-lain)
28. Menceritakan dan menulis penistiwa menyenangkan yang pernah dialami
29. Menceritakan dan menulis peristiwa tidak menyenangkan yang pernah dialami
30. Menceritakan kembali hal-hal yang pemah dialami berdasarkan cerita orang tua atau orang lain
31. Menyebutkan penistiwa yang pernah terjadi di lingkungan keluarga berdasarkan cerita orang tua atau orang lain
(Langkah-Jangkah kegiatan disesuaikan dengan jadwal pelajaran masing¬ masing sekoIah)

C. KEGIATAN AKHIR
1. Siswa melaksanakan tugas portofolio
2. Pelajaran ditutup dengan lagu “Aku Anak Sehat”

iv. METODE, SUMBER, MEDIA PEMBELAJARAN

a. METODE
1. Ceramah 4. Tanya Jawab
2. Demonstrasi 5. Tugas
3. Game
b. SUMBER
1. Buku Tematik Kelas I
(Terdiri dari PKN, B. Indonesia, Matematika, IPA, IPS)
2. Pengembangan Guru
c. MEDIA
1. Kartu bilangan 2. Kartu huruf
3. Kantu kata 4. Gambar-gambar yang relevan

v. PENILAIAN
1. Lisan 2. Tertulis
3. Perbuatan 4. Portofolio

CIRI-CIRI PENILAIAN PENGLAMAN PEMBELAJARAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERKESAN

a. KAEDAH JIGSAW

  • Kaedah jigsaw merupakan satu kaedah pembelajaran yang dapat memupuk semangat berpasukan di kalangan pelajar. Selain itu, ia juga dapat meningkatkan kemahiran mendengar, penyampaian, dan pemikiran kreatif (Felder & Brent, 2004) dan telah terbukti keberkesanannya seprti yang dilaporkan dalam Hafizah Husain et al. (2006).
  • Kaedah jigsaw menekankan lima perkara dalam perlaksanaannya melalui perbincangan dalam kumpulan kecil (Hafizah Husain et al. 2006), iaitu:
  1. Pergantungan secara positif
  2. Tanggungjawab
  3. Interaksi secara terus (bertentang mata)
  4. Mempraktikan kemahiran interpersonal mengikut kesesuaian
  5. Penilaian kendiri secara berterusan

b. KRITIKAN TERBUKA
  • Kritikan terbuka membabitkan kemahiran pengucapan awam pelajar, dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Ianya juga sebagai memenuhi keperluan PBH bagi melengkapkan kitaran (closing the loop). Pada penghujung kelas, pelajar akan dipilih secara rawak untuk berucap selama 5 minit kepada rakan-rakan sekelas.
  • Pelajar akan diberi topik yang mudah untuk dibincangkan seperti apa yang telah diajar sebelum itu, atau mengenai tugasan yang telah diberi.
  • Semasa ucapan pelajar, seorang panel penilai akan memberi markah atas ucapan yang diberi. Pelajar akan diberi markah berdasarkan lima perkara: intonasi dan kejelasan suara, keyakinan diri di khalayak ramai, kelancaran bahasa, penampilan, dan maklum balas terhadap soalan yang diterima. Komen dari panel akan disampaikan kepada pelajar untuk membaiki kelemahan yang ada.
  • Dengan adanya kaedah kritikan terbuka ini, pelajar mendapat peranan yang lebih aktif di dalam bilik kuliah. Selain itu, ianya juga dapat membantu meningkatkan kemahiran komunikasi awam di kalangan para pelajar.

c. PENILAIAN RAKAN KUMPULAN

  • Penilaian rakan kumpulan (PRK) merupakan satu kaedah penilaian yang digunakan sebagai alat pengukuran secara terus oleh rakan-rakan pelajar yang bekerja dalam kumpulan yang sama. Kaedah PRK dapat digunakan bagi menilai aspek-aspek tertentu berkaitan kemahiran dan pengetahuan pelajar-pelajar (Kaufman et al. 2000).
  • Antara aspek-aspek yang dapat diukur adalah seperti tahap kepimpinan, kerja secara berpasukan dan komitmen pelajar dalam menyiapkan kerja kursus. Kaedah PRK ini amat berkesan dilakukan untuk menilai kerja kursus secara berkumpulan (Kaufman et al. 2000 dan Buckley). Ini kerana rakan-rakan adalah merupakan individu yang terdekat dan paling banyak meluangkan masa bersama pelajar ketika melakukan kerja kursus tersebut.
  • Oleh itu, rakan-rakan sekumpulan merupakan pemerhati yang baik antara satu sama lain dan kedudukan mereka ini secara tidak langsung dapat menjadikan mereka sebagai penilai yang berkesan untuk menilai kemahiran dan pengetahuan tertentu rakan-rakan mereka.

interaksi 13 : PENILAIAN BERASASKAN SEKOLAH

Rasional

- Rasionalnya Penilaian Berasaskan Sekolah ialah :
i. Mengesan perkembangan murid secara menyeluruh.
ii. Mengenal pasti kekuatan dan kelemahan murid dalam pembelajaran lebih awal dari semasa ke semasa.
iii. Mengetahui keberkesanan pengajaran guru.
iv. Guru dapat merancang dan mengubahsuai pengajarannya.
v. Guru juga dapat menjalankan tindakan susulan yang sesuai dengan serta - merta.


CIRI – CIRI 


• Penilaian Berasaskan Sekolah merupakan satu bentuk pentaksiran dan penilaian yang dilaksanakan di sekolah. Ianya diurus dan ditadbirkan secara terancang mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia.
• PBS terbahagi kepada dua (2) bentuk format pentaksiran iaitu:
– Kerja kursus / PEKA
– Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah

1. Kerja kursus / PEKA
– Calon melaksanakan tugasan di sekolah yang dikendalikan sepenuhnya oleh guru sewaktu pengajaran dan pembelajaran
– LPM membekalkan dokumen pentaksiran
– LPM/JPN/PPD melantik pemantau / penyelaras
– Penskoran dan pelaporan oleh sekolah
– Markah dihantar kepada LPM
– Sekolah mengeluarkan sijil


2. Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah
• Calon ditaksir kemahiran berlisan menerusi pelbagi konteks dalam situasi pengajaran dan pembelajaran.
• LPM membekalkan panduan
• LPM/JPN/PPD melantik pemantau / penyelaras.
• Penskoran dan pelaporan oleh sekolah.
• Sekolah mengeluarkan sijil.


Prinsip Penilaian Berasaskan Sekolah

Dirancang di peringkat sekolah merujuk kepada perancangan berikut:
Murid yang akan ditaksir, bila pentaksiran dibuat, kekerapan pentaksiran, siapa yang terlibat dalam pentaksiran, pemilihan atau pembinaan instrumen pentaksiran, penskoran, pengredan dan pelaporan dibuat oleh pihak sekolah dengan berpandukan kepada Panduan PBS bagimatapelajaran berkenaan.

Ditadbir diperingkat sekolah merujuk kepada usaha mengumpul maklumat pentaksiran dan dilaksanakan oleh guru pentaksir yang terlibat dalam pembelajaran murid dan pengurusan evidens.

Diskor di peringkat sekolah merujuk kepada proses pemberian skor kepada perkara ditaksir berdasarkan skema penskoran.

Dilaporkan diperingkat sekolah merujuk kepada perumusan skor oleh guru pentaksir bagi mendapatkan tahap penguasaan pelajar. Perumusan skor akan dibuat berdasarkan prinsip rumusan yang telah ditetapkan oleh peraturan penggredan yang telah dibina.

Kerangka yang ditetapkan merujuk kepada prinsip dan konsep Pentaksiran Berasaskan Sekolah.

Pelaporan positif.
• Skor yang dilaporkan menunjukkan tahap penguasaan murid dan ini boleh diperbaiki dan dipertingkatkan dari semasa ke semasa.


Aspek PenilaianBerasaskan Sekolah

- Dalam penilaian berasaskan sekolah, aspek-aspek yang dinilai ialah :
i. Daya kreatif – contoh; mereka cipta, melukis.
ii. Kemahiran proses sains – contoh; memerhati, membuat inferens.
iii. Perlakuan dan amalan nilai – contoh; membantu, berdikari.
iv. Sikap – contoh; bersemangat untuk belajar, gigih bekerja.
v. Kesihatan dan kecergasan – contoh; sihat, cergas dan aktif.
vi. Kemahiran kinestetik – contoh; bersukan, bergerak secara kreatif.
vii. Bakat dan minat – contoh; kesungguhan membuat sesuatu, kelebihan dalam sesuatu bidang.

interaksi 12 : PENILAIAN BAHASA BERASASKAN PROJEK


DEFINISI BROSUR:
- Brosur ialah risalah yang memberikan maklumat atau keterangan ringkas tentang sesuatu.
Rubrik Penilaian Brosur:
1. Lemah (0-5)
2. Sederhana (6-8)
3. Cemerlang (9-10)


Kreativiti dan keaslian
1. Kurang kreatif dan mengambil daripada sumber lain (plagiat)
2. Mempunyai kekreatifan dan keaslian.
3. Mempunyai kekreatifan dan keaslian serta mampu menarik perhatian umum.


Fungsi :
1. Reka bentuk dan paparan yang salah
2. Rekabentuk dan paparan brosur yang betul tetapi kurang menarik.
3. Rekabentuk dan paparan brosur kelihatan seperti brosur yang sebenar.


Tatabahasa:
1. Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang lemah
2. Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang baik tetapi masih perlu diperbaiki.
3. Penggunaan tatabahasa dan ejaan yang baik, jelas dan tidak mengandungi kesalahan.


Ilustrasi :
1.Menggunakan ilustrasi yang sedikit atau tiada langsung ilustrasi.
2. Menggunakan iustrasi sekadar mencukupi syarat.
3. Menggunakan ilustrasi yang pelbagai, menarik dan sesuai.


DEFINISI POWER POINT
Microsoft Powerpoint adalah pakej persembahan grafiks yang lengkap. Ia menyediakan semua keperluan dalam mengeluarkan persembahan secara professional. Melalui kursus asas ini, persembahan akan dapat dibentuk dengan menghasilkan dari slaid pertama hingga slaid terakhir dengan mendedahkan ciri-ciri tambahan persembahan seperti ‘background format’, ‘drawing’, ‘colour’, ‘transitions’ dan ‘animations’, ‘drawing tools’ dan ciri-ciri pengawalan masa, yang mana akan memudahkan seseorang untuk menjadi pengendali persembahan yang professional.


MATLAMAT:
• Menggalakkan pelajar dan guru menghasilkan bahan p&p yang bersifat empatan dan membanyakkan bahan p&p berasaskan ict


OBJEKTIF:
• Merangsangkan para pelajar dan guru mencipta bahan p&p berasaskan ICT
• Menjalinkan kerjasama antara pelajar dan guru


CIRI-CIRI:
• Pemilihan jenis bahan multimedia berasaskan power point menstilah berdasarkan tajuk pengajaran yang dipilih berdasarkan sukatan pelajaran semasa
• Bahan yang dipertandingkan mestilah mengikut kriteria seperti berikut:
-Hasil ciptaan sendiri
-Berkonsepkan Pembelajaran Kendiri
-Berasaskan Windows
-Interaktif


ASPEK PENILAIAN ADALAH SEPERTI BERIKUT:
1. Warna, pengurusan ruang dan kreativiti
2. Keberkesanan kesinambungan persembahan
3. Ketepatan isi kandungan
4. Kelengkapan laporan
5. Cara penyampaian maklumat
6. Keistimewaan persembahan
7. Hasil ciptaa persembahan multimedia yang terpilh akan direkodkan dalam cd
8. Masa terhad untuk persembahan.


Halaman sesawang : web
  • Persembahan rekaan
  • Penggunaan teknologi maklumat yang efektif
  • Pemilihan latar, warna, jenis tulisan dan saiz, dan juga rekaan halaman
  • Pemilihan topik yang sesuai dan tidak menyentuh isu-isu yang negatif dan sensitif
  • Mengetahui golongan sasar yang dikehendaki
  • Penggunaan laras bahasa yang sesuai
  • Mempunyai maklumat tambahan
  • Mempunyai jaringan yang luas

interaksi 11 : PENILAIAN PENGALAMAN PEMBELAJARAN


Definisi penilaian pengalaman pembelajaran:
- Penilaian merupakan kegiatan untuk memperoleh informasi tentang pencapaian dan kemajuan belajar peserta didik dan mengefektifkan penggunaan informasi tersebut untuk mencapai tujuan pendidikan. Jadi dalam penilaian (evaluation) ini termasuk proses pembuatan keputusan tentang kedudukan dan persembahan peserta didik. Maksudnya adalah bahawa penilaian dalam hal ini merupakan kegiatan yang dirancang untuk mengukur keefektifan suatu sistem pendidikan secara keseluruhan.

- Penilaian dalam pembelajaran adalah suatu usaha untuk mendapatkan berbagai informasi secara berkala, berkesinambungan, dan menyeluruh tentang proses dan hasil dari pertumbuhan dan perkembangan yang telah dicapai oleh anak didik melalui program kegiatan belajar.

- Pembelajaran merupakan salah atu cara guru mengetahui hasil belajar, intelegensi, bakat khusus, minat, hubungan sosial, sikap dan kepribadian siswa atau peserta didik.

PELAKSANAAN PENILAIAN PEMBELAJARAN:

TEMA : PENGALAMAN

i. KOMPETENSI DASAR
1. PKN
1.1 Menerapkan hidup rukun di rumah dan di sekolah

ii. INDIKATOR
1. PKN
• Menyebutkan keluarga yang tinggal dalam satu rumah
• Melakukan sikap hormat pada orang lain (orang tua, saudara, guru, teman, dan lain- lain)
• Memberi contoh hidup rukun di rumah
• Membeni contoh hidup rukun di sekolah
• Menjelaskan akibat hidup tidak rukun
• Menyebutkan manfaat hidup

iii. LANGKAH-LANGKAH PEMBELAJARAN

A. KEGIATAN AWAL
1. Doa bersama
2. Absensi siswa
3. Apresiasi: Menyanyikan lagu “Nama-Nama Hari”

B. KEGIATAN Inti
  • Menceritakan hidup rukun di rumah
  • Menyebutkan keluarga yang tinggal dalam satu rumah
  • Melakukan sikap hormat pada orang lain (orang tua, saudara, guru, teman, dan lain-lain)
  • Memberi contoh hidup rukun di rumah
  • Memberi contoh hidup rukun di sekolah
  • Menjelaskan akibat hidup tidak rukun
  • Menyebutkan manfaat hidup rukun
  • Menyapa teman sebaya dengan benar
  • Menggunakan kata tanya untuk menyapa orang lain
  • Membuat kalimat sapaan secara lisan
  • Menulis kata tanya (apa, siapa, di mana)
  • Membuat kalimat Tanya dengan benar
  • Menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan penjurniahari bilangan 2 150
  • Menye!esaikan masalah yang berkaitan dengan pengurangan bilangan 21-50
  • Menyelesaikan masalah dalam bentuk soal cerita yang berkaitan dengan penjumlahan bilangan 21-50
  • Menyelesaikan masalah dalam bentuk soal cerita yang berkaitan dengan pengurangan bilangan 2 1-50
  • Bersama-sama menyanyikan lagu “Nama-nama Hari”
  • Membeni contoh kegiatan yang lama atau sebentar
  • Membedakan, waktu lama atau sebentar
  • Melakukan kegiatan sehari-hari yang sebentar atau larna
  • Menyebutkan urutan nama-nama hari dalam satu minggu
  • Menyebutkan urutan nama-nama bulan dalam setahun
  • Membedakan bentuk suatu benda
  • Mengelompokkan benda yang sama bentuknya
  • Menjelaskan perubahari bentuk benda melalui penlakuan yang berbeda
  • Menyebutkan keluarga yang tinggal dalam satu rumah
  • Melakukan sikap hormat pada orang lain (orang tua, saudara, guru, teman, dan lain-lain)
  • Menceritakan dan menulis penistiwa menyenangkan yang pernah dialami
  • Menceritakan dan menulis peristiwa tidak menyenangkan yang pernah dialami
  • Menceritakan kembali hal-hal yang pemah dialami berdasarkan cerita orang tua atau orang lain
  • Menyebutkan penistiwa yang pernah terjadi di lingkungan keluarga berdasarkan cerita orang tua atau orang lain


(Langkah-Jangkah kegiatan disesuaikan dengan jadwal pelajaran masing¬ masing sekoIah)

C. KEGIATAN AKHIR
1. Siswa melaksanakan tugas portofolio
2. Pelajaran ditutup dengan lagu “Aku Anak Sehat”

iv. METODE, SUMBER, MEDIA PEMBELAJARAN

a. METODE
  • Ceramah
  • Tanya Jawab
  • Demonstrasi
  • Tugas
  • Game

b. SUMBER
1. Buku Tematik Kelas I
(Terdiri dari PKN, B. Indonesia, Matematika, IPA, IPS)
2. Pengembangan Guru

c. MEDIA
1. Kartu bilangan
2. Kartu huruf
3. Kantu kata
4. Gambar-gambar yang relevan

v. PENILAIAN

1. Lisan
2. Tertulis
3. Perbuatan
4. Portofolio

CIRI-CIRI PENILAIAN PENGLAMAN PEMBELAJARAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BERKESAN

a. KAEDAH JIGSAW
Kaedah jigsaw merupakan satu kaedah pembelajaran yang dapat memupuk semangat berpasukan di kalangan pelajar. Selain itu, ia juga dapat meningkatkan kemahiran mendengar, penyampaian, dan pemikiran kreatif (Felder & Brent, 2004) dan telah terbukti keberkesanannya seprti yang dilaporkan dalam Hafizah Husain et al. (2006).
- Kaedah jigsaw menekankan lima perkara dalam perlaksanaannya melalui erbincangan dalam kumpulan kecil (Hafizah Husain et al. 2006), iaitu:
• Pergantungan secara positif
• Tanggungjawab
• Interaksi secara terus (bertentang mata)
• Mempraktikan kemahiran interpersonal mengikut kesesuaian
• Penilaian kendiri secara berterusan

b. KRITIKAN TERBUKA
- Kritikan terbuka membabitkan kemahiran pengucapan awam pelajar, dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Ianya juga sebagai memenuhi keperluan PBH bagi melengkapkan kitaran (closing the loop). Pada penghujung kelas, pelajar akan dipilih secara rawak untuk berucap selama 5 minit kepada rakan-rakan sekelas.
- Pelajar akan diberi topik yang mudah untuk dibincangkan seperti apa yang telah diajar sebelum itu, atau mengenai tugasan yang telah diberi.
- Semasa ucapan pelajar, seorang panel penilai akan memberi markah atas ucapan yang diberi. Pelajar akan diberi markah berdasarkan lima perkara: intonasi dan kejelasan suara, keyakinan diri di khalayak ramai, kelancaran bahasa, penampilan, dan maklum balas terhadap soalan yang diterima. Komen dari panel akan disampaikan kepada pelajar untuk membaiki kelemahan yang ada.
- Dengan adanya kaedah kritikan terbuka ini, pelajar mendapat peranan yang lebih aktif di dalam bilik kuliah. Selain itu, ianya juga dapat membantu meningkatkan kemahiran komunikasi awam di kalangan para pelajar.

c. PENILAIAN RAKAN KUMPULAN
- Penilaian rakan kumpulan (PRK) merupakan satu kaedah penilaian yang digunakan sebagai alat pengukuran secara terus oleh rakan-rakan pelajar yang bekerja dalam kumpulan yang sama. Kaedah PRK dapat digunakan bagi menilai aspek-aspek tertentu berkaitan kemahiran dan pengetahuan pelajar-pelajar (Kaufman et al. 2000).
- Antara aspek-aspek yang dapat diukur adalah seperti tahap kepimpinan, kerja secara berpasukan dan komitmen pelajar dalam menyiapkan kerja kursus. Kaedah PRK ini amat berkesan dilakukan untuk menilai kerja kursus secara berkumpulan (Kaufman et al. 2000 dan Buckley). Ini kerana rakan-rakan adalah merupakan individu yang terdekat dan paling banyak meluangkan masa bersama pelajar ketika melakukan kerja kursus tersebut.
- Oleh itu, rakan-rakan sekumpulan merupakan pemerhati yang baik antara satu sama lain dan kedudukan mereka ini secara tidak langsung dapat menjadikan mereka sebagai penilai yang berkesan untuk menilai kemahiran dan pengetahuan tertentu rakan-rakan mereka.

interaksi 10 : PENILAIAN AKTIVITI BAHASA

FORUM:
-sesi perbincangan melibatkan beberapa ahli panel untuk mencanai fikiran dan mengemukakan pendapat tentang sesuatu tajuk.-dijalankan secara formal. -teknik berforum merupakan salah satu aktiviti lisan yang sesuai kerana :
a)pelajar akan berkongsi pengetahuan dan pengalaman secara langsung
b)meningkatkan kemahiran menyampaikan idea dan fikiran dengan jelas, objektif, kreatif dan rasional.
-tajuk forum haruslah dipilih dengan mudah, menarik dan mencabar selaras dengan kemahiran, pencapaian serta peringkat umur pelajar-soalan daripada penonton boleh diajukan kepada para panel untuk mendapatkan ulasan selanjutnya.

DEBAT:
-pengucapan sama ada menyokong atau membangkang sesuatu pendirian dengan alasan yang logik dan idea yang tersusun.-terdapat dua pihak yang akan mengutarakan pendapat masing-masing sama ada pihak pertama terdiri daripada penyokong tajuk dan pihak kedua membangkang tajuk itu.-huraian yang dilontarkan mestilah berpandukan kepada fakta.-setiap pihak haruslah yakin dan menegakkan fakta yang diutarakan.-pihak pemnbangkang boleh mengangkat tangan dan meminta izin laluan untuk memperbetulkan fakta pihak pencadang dan sebaliknya. -sesi pengulasan akan dibuat daripada setiap ahli setelah selesai.masa yang diberikan untuk sesi berdebat akan ditetapkan.

PIDATO:
-huraian isi-isi yang melibatkan fakta atau prinsip-prinsip berdasarkan tajuk yang diberikan.interaksi satu hala di mana pemidato membentangkan hujah-hujahnya di depan penonton. -pidato bukan membaca tetapi menerangkan, memberi interpretasi dan menghuraikan idea-idea untuk menguatkan fakta yang diketengahkan. -hal ini membolehkan penyampaian isi pidato lebih kukuh kerana adanya fakta beserta contoh yang diberikan.

PANTUN:
-Pantun adalah merupakan satu bentuk puisi tradisional bersifat peribumi.-Rangkap-rangkap pantun yang ringkas dan mudah, berbentuk kias ibarat, usik mengusik, dan puji memuji.-Seperti perumpamaan, bidalan dan rumus-rumus bahasa tersirat.-Istilah pantun bagi orang melayu seringkali membawa maksud “umpama” dan “ibarat”. -Pantun juga sering ditukar ganti dengan perumpamaan-Dari perumpamaan atau bidalan jugalah rangkap pantun berkembang. -Mulanya 2 baris, kemudian 4 baris dan seterusnya 8 baris.

SAJAK:-Sajak merupakan satu bentuk puisi lisan moden lebih bebas berbanding puisi tradisional seperti pantun dan syair. -Rangkap dan temanya tidak terhad dan bebas.Baris dan rentak dalam sajak tidak terhad.-Pengarang bebas pilih baris dan rentak untuk hasilkan sajak.-Penggunaan kata dan ungkapan saling berkait dan terjalin erat berdasarkan makna dan irama.

CERAMAH:-Ceramah merupakan pengucapan tentang bidang tertentu disampaikan oleh orang yang pakar. -Penerangan dan penjelasan tentang perkara yang menjadi perbincangan umum, topik disampaikan penceramah kepada penonton.-Ceramah biasanya diadakan di majlis atau di perhimpunan.-antara jenis-jenis ceramah ialah :- i) Ceramah agamaii) Ceramah pendidikaniii) Ceramah kesihataniv) Ceramah kesedaran dan sebagainya

SYARAHAN:
-Aktiviti jenis ini berformat khusus. syarahan mestilah mempunyai :(a) Kata alu-aluan/pendahuluan(b) Kata-kata penghadapan(c) Isi(d) Penutup
-Penerangan dan penjelasan tentang tajuk syarahan perlu disampaikan secara teratur, mantap, dan berkesan.-Isi-isi syarahan perlu berdasarkan fakta-fakta yang tepat berserta contoh-contoh yang relevan. Isi-isi utama perlulah disokong oleh isi-isi sampingan. -Sebagai langkah awal syarahan, sediakanlah suatu rangka penulisan untuk dijadikan panduan semasa aktiviti syarahan

Peringkat / Langkah Kemahiran:
1)Persediaan-Memahami tajuk dan kehendak soalan-Mengumpulkan idea / isi-isi penting tentang tajuk syarahan-Menyusun idea-idea / isi-isi dan membuat rangka syarahan

2) Penulisan -Menulis perenggan pendahuluan-Mengembangkan isi-isi secara tersusun-Menyatakan kesimpulan/penegasan dalam perenggan penutup

3)Penyemakan -Menyemak ejaan dan tanda baca-Menyemak tatabahasa-Menyemak jumlah perkataan 

interaksi 9 : PENILAIAN KEMAHIRAN BAHASA

PENILAIAN KEMAHIRAN BAHASA:
Kemahiran lisan, membaca dan menullis

PENILAIAN KEMAHIRAN BAHASA MENGANDUNGI KEMAHIRAN SEPERTI BERIKUT:
•Kemahiran Lisan•Kemahiran Membaca•Kemahiran Menulis

Pengenalan:
Kemahiran lisan melibatkan dua kemahiran asas iaitu kemahiran mendengar dan kemahiran bertutur.

(Kemahiran mendengar):-Kemahiran paling asas-Berlaku pada peringkat penerimaan-Murid yg telah menguasai kemahiran ini mampu bertutur, memahami, dan mentafsir apayg didengar.

(Kemahiran bertutur):
-Melafazkan bunyi2 bahasa drpd alat2 artikulasi-Peringkat penglahiran-Perlu ditiru & diajuk-Model bahasa lemah hasil ajukan yg lemah, tp model bahasa baik tidak semestinya menjamin ajukan yg baik.

KEMAHIRAN LISAN (KEMAHIRAN MENDENGAR DAN BERTUTUR):

Tujuan Kemahiran Lisan:
-Menyebut perkataan / ayat dgn betul-Melatih murid mendengar & memahami pertuturan org lain.-Untuk berinteraksi dgn org lain (menyampaikan perasaan, kehendak, dll).-Melatih murid agar berkeyakinan & percaya kpd diri (berani bercakap, menyatakan perasaan dan kehendak)-Membolehkan murid bertutur menggunakan ayat yg tersusun, perkataan yg sesuai, & perbendaharaan kata yg luas.

Kemahiran yang boleh diperolehi murid:
-Bertutur dgn tenang menggunakan gaya yg betul-Bertutur dgn nada, intonasi, & sebutan yg betul.-Mendengar dgn baik, memahami perkara yg didengar & menghormati pertuturan org lain.-Bercerita & membuat laporan menggunakan bahasa yg menarik & betul.-Berkebolehan memberi arahan dgn berkesan.-Mengunakan bahasa yg baik mengikut situasi.

Penilaian Kemahiran Lisan Yang Dibuat:-bacaan kuat-syarahan-perbahasan-bercerita-perbincangan-hafazan-temu bual-soal jawab-nyanyian-deklamasi sajak-mendengar dan memberi respon secara lisan

Penilaian Lisan membolehkan guru:
-mengesan kemajuan dan pencapaian murid dalam kemahiran mendengar dan bertutur secara gramatis.-mendapat maklumat serta-merta tentang pengetahuan dan kefahaman murid.-mengesan kebolehan murid dalam kemahiran membaca dan menghafaz.-mengesan kelancaran dalam sebutan.-mengesan amalan dan sikap murid secara serta merta.-Instrumen penilaian lisan boleh dipelbagaikan merangkumi soalan dan aktiviti yang memerlukan respon murid dalam bentuk lisan.

Contoh : PLBS-Menyediakan Instrumen soalan, pernyataan, ilustrasi dan bahan rangsangan perlu jelas dan mudah difahami.-aktiviti/bahan boleh merangsang murid mengeluarkan idea.-pelbagai bentuk soalan seperti soalan bertumpu dan bercapah digunakan untuk merangsang murid berfikir.-aras kesukaran perlu sesuai dengan kebolehan murid.

Konsep kemahiran mendengar:
-Gabungan segala yg didengar, difahami dan diingat.-Pendengaran berlaku melalui latihan khas yg dilakukan secara berperingkat-peringkat.-Individu lebih byk belajar drpd pengalaman drpd kecerdasan otak.-Harus berlaku menlalui pemikiran, bukan perasaan.-Aspek fizikal, psikologi, neurologi mempengaruhi proses mendengar.-Pendengaran utk hiburan (tinfak balas positif)

Peringkat Kemahiran mendengar:
1. mendengar deretan bunyi2. Memahami bunyi-bunyi yg didengar3. Menilai bunyi-bunyi yg didengar4. Bertindak terhadap bunyi

Jenis-jenis mendengar:

1. Mendengar pasif:-Tidak berupaya memahami keseluruhan perkataan yg diujuarkan-Faktor bahan tidak menarik, tidak bermakna, persekitaran.

2. Mendengar secara bertelau-telau:-Berlaku pd pelajar bahasa ke-2-Lemah dlm bahasa yg dipelajari & tidak didedahkan kpd suasana bahasa tersebut.

3. Mendengar tanpa tindak balas:-Mendengar tp tidak bertindak balas-Tidak beremosi dan tidak memahami

4. Mendengar secara menebuk-nebuk:-Berlaku pd pelajar bahasa ibunda-Pasti & yakin telah menguasai bahasa tersebut ttpi sebenarnya tidak

5. Mendengar secara beremosi:-Mendengar & mampu meransang emosi-Merasa sesuatu dan bertindak balas

6. Mendengar secara berhati-hati:-Mendengar teliti (kata demi kata, ayat demi ayat)-Memahami ujaran dgn tepat

7. Mendengar secara kritikal:-Mampu membezakan yg benar & palsu (berfikir kritis dan analitis)-PnP KBKK

8. Mendengar secara pengamatan:-Murid sudah mampu berfikir kritikal-Mendengar berdasarkan pengalaman (membuatkan apa yg didengar lebih bermakna)

9. Mendengar secara kreatif:-Mengulas, mengritik, menilai-Mencapai penguasaan bahasa yg baik

Peringkat kemahiran mendengar beserta contoh:

1. Peringkat awal:-Melakukan sesuatu yg disuruh-Bertindak terhadap soalan-soalan mudah-Mengecam, mengajuk & memilih bunyi

2. Peringkat pertengahan:-Mengecam dan mengingat fakta (tepat dan terperinci)-Mengesan urutan-Mengenal sebab dan akibat

3. Peringkat maju:-Mengenal isi-isi penting-Mengenal peranan dan perhubungan org yg bercakap-Mentafsir maksud-Memberitahu tekanan dan intonasi

Konsep bertutur:-Gabungan bunyi-bunyi bahasa-Berlaku pd peringkat penglahiran (setelah penutur belajar drpd pengalaman berbanding kecerdasan otak)-Aspek fizikal, kesihatan, persekitaran, jantina, dll mempengaruhi pertuturan-Pertuturan dikuasai dgn menumpukan aspek fonologi, struktur, intonasi, dan penguasaan sistem bunyi.

Aspek-aspek pertuturan:

a)Sebutanmurid-murid telah diajar dan dilatih mengenal huruf dan bunyi setiap huruf, suku kata, perkataan, rangkai kata dan ayat.Semua ini bertujuan untuk melatih murid-murid supaya dapat menyebut sesuatu dengan tepat dan seperti yang sepatutnya mengikut bunyi, ejaan dan makna.
b)TekananSatu cara menyebut perkataan, frasa atau ayat dengan memberikan tekanan pada tempat-tempat tertentu.Biasanya dilakukan pada suku kata.Bertujuan untuk menandakan keras atau lembut sesuatu pengucapan itu.Lambangnya ialah /?/.Dalam BM, tekanan tidak membezakan makna dan digunakan untuk menyedapkan ayat sahaja seperti dalam sajak.
c) Panjang-pendek (Mora)(Harakat)Kadar sesuatu bunyi itu diucapkanLambangnya ialah [:] , [::] adalah 2 mora , [.] adalah setengah mora.
d) Kefasihanboleh bercakap dan membunyikan kata dalam bentuk yang kemas, teratur, lancar, tepat dan jelas.
e) Laras bahasakemampuan mengguankan bahasa dalam pelbagai konteks, suasana, atau situasi yang sesuaimelatih pelajar menggunakan bahasamengikut larasnya.Bertujuan untuk berkomunikasi.
f) Tatabahasa merupakan satu sistem pertuturan atau undang-undang yang menggabungkan perkataan untuk membentuk ayat-ayat.Tatabahasa terdiri daripada fonologi, morfologi, dan sintaksis:fonologi, murid harus boleh membunyikan kata dan menyebut dengan tepat.:morfologi, mereka harus memilih, membina, dan menggunakan perkataan dengan tepat dan betul.:sintaksis, murid harus boleh membina ayat-ayat dengan menggunakan tatabahasa yang betul, jekas dan kemas.Penggunaan intonasi, tekanan, jeda, gaya, dan sebagainya haris sesuai dengan bahasa yang dituturkan.
g) Jedajeda = persendiandigunakan untuk memisahkan elemen-elemen linguistic seperti perkataan, rangkai kata atau ayat.Dalam sesuatu ayat yang digunakan, jeda digunakan sebagai hentian sebentar.lambang /#/ (apabila digunakan ia boleh membawa makna yang berbeza)/+/ = lambang pemisah antara suku kata atau perkataan.
h) Intonasimerupakan bunyi yang menaik atau menurun.juga disebut sebagai nada suaraintonasi ayat dalam bahasa Melayu biasanya tidak sama dan berbeza-beza mengikut jenis ayat yang dituturkan.intonasi boleh menaik, menurun, mendatar, meninggi, dan sebagainya.
I)Nadanada ialah keadaan bunyi yang menrik atau menurun sewaktu sesuatu perkataan atau suku kata dilafazkan.nada tidak bersifak fonemik.
j) kelancaranbermaksud boleh bertutur atau bercakap dengan baik dan kemas.murid boleh mengeluarkan idea, pendapat, dan pandangan dengan baik dan menuturkannya dengan baik dan dalam bahasa yang kemas, licin, dan teratur.

Gaya bahasa berdasarkan nada:

Gaya yg sederhana-Memberi arahan, perintah, pelajaran, bahan kuliah, dll.-Bertujuan utk menyampaikan maklumat, bahasa utk menyentuh perasaan atau menghasilkan suasana tertentu.
Gaya bahasa mulia & bertenaga-Bertujuan utk menggerakkan pendengar / pembaca utk bertindak-Menekankan aspek tenaga yg ada pd bahasa melului pilihan atau susunan kata tertentu.
Gaya menengah-Bertujuan utk menghasailkan suasana yg tenang dan damai.-Nada bersifat lemah lembut, penuh kasih sayang, dan mengandungi sifat lucu.-Cth situasi pesta dan rekreasi

Faktor-faktor yang mempengaruhi pertuturan:- Kecerdasan – kemampuan menghasilkan bahasa- Kesihatan – kanak-kanak sakit (penguasaan bahasa terganggu)- Fizikal – alat artikulasi- Alam sekeliling – sosioekonomi dan perhubungan keluarga- Jantina – perempuan cepat, lelaki lambat- Dwibahasa – ekabahasa lebih cepat- Umur – kelembutan & kebolehan menghasilkan bunyi mengikut umur. Kematanganalat artikulasi.

KEMAHIRAN BERTUTUR:

Konsep :Penilaian secara penulisan melibatkan aktiviti menyemak dan memeriksa tugasan dan hasil penulisan murid seperti:KaranganLaporan projek/kerja kursus/folioLatihan dan ujian bertulisHuraian atau tafsiran peta, jadual, graf atau carta.

Instrumen Penilaian Penulisan:Digunakan untuk mengesan kemahiran bahasa dan perkembangan intelek murid yang meliputi kemahiran seperti yang berikut :

Kemahiran menulis:-Menyusun idea-Penggunaan tanda baca-Perbendaharaan kata-Mengaplikasi-Mentafsir-Menilai

Dalam menyediakan soalan-soalan yang sahih, perkara berikut perlu diambil kira :- Soalan menepati kemahiran yang hendak diuj- Bahasa yang digunakan jelas dan mudah difahami- Bilangan soalan sesuai dengan masa yang diperuntukkan.- Aras kesukaran soalan dipelbagaikan- Skema pemarkahan disediakan

Bentuk Item Soalan:- Bentuk Item Objektif - Bentuk Item Subjektif

Tujuan:• Mengesan serta merta• Mengesan kemajuan• Mengesan pencapaian

KEMAHIRAN MEMBACA:•Pelbagai teknik boleh digunakan oleh pelajar untuk memudahkan pemahaman pembacaan bahan antaranya :Contoh teknik:SQ3R,1H+5W, SKIMMING SCANNING,KWLH dll.

Konsep membaca:Satu proses di mana seseorang melihat dan memahami apa yang ditulis’ (WILLIAMS 1984).Membaca ialah satu proses di mana seseorang mendapat maklumat dari bahan yang dibaca. Ia adalah kebolehan memahami simbol-simbol atau tulisan yang dilihat.

Tujuan:• Mengetahui isi-isi penting.• Menentukan apakah fakta, konsep dan contoh penting yang perlu difahami dandiingati.• Memastikan pelajar dapat memahami dan seterusnya dapat membuat nota ringkas supaya mudah diingati dan difahami.

Cara Gaya Pembacaan:•Membaca mesti dilakukan ditempat yang sesuai dengan kaedah dan gaya pembelajaran anda.•Persediaan yang cukup.•Tumpukan perhatian, minat dan fikiran•Gunakan satu alat/teknik sebagai penunjuk semasa membaca.

Peringkat bacaan:• Kesediaan membaca• Prabacaan• Membaca mekanis• Membaca mentalis• Bacaan Intensif• Bacaan Ekstensif

Aspek berkaitan dnegan kemahiran membaca:- Kadar kelajuan- Pergerakan mata- Mengenal pasti struktur ayat- Membaca secara kuat- Membaca secara aktif- Menunjuk- Motivasi- Gerak hati atau jangkaan- Keadaan fizikal

Peringkat Pemahaman:
- Peringkat Lateral:Pengetahuan dan pemahaman muridMengingat semula isi karangan dan perlu mempunyai kelebihan memahami
- Interpretasi:Murid mampu mentafsir makna berdasarkan pembacaan ringkasMenentukan sebab petikan tersebut ditulisMenggabungkan fakta untuk membuat rumusan
- Inferens:Murid mampu berfikir sendiri tentang isi petikanMenentukan sebab dan akibat

Menilai:
-Peringkat analisis dan sintesis-Membentuk soalan atau mampu memahami soalan peringkat tinggi mengikut Taksonomi Bloom-Mampu membezakan yang baik dan buruk.-Mempunyai pendapat tersendiri.

Teknik SQ3R:Diperkenalkan oleh Robinson (1961).-Satu kaedah yang memerlukan seseorang mempersoalkan kesesuaian maklumat yang terdapat dalam sesuatu bahan yang dibaca dengan tugasan yang perlu diselesaikan.
S – Survey (Kaji)Mengumpul maklumat yang diperlukan supaya anda boleh fokus kepada apa yang dibaca dan fikirkan apa yang mahu dicapai melalui pembacaan.
Q – Question (Soal)Menyoal diri sendiri untuk membantu minda anda fokus kepada apa yang sedang anda lakukan.
R – Read (Baca)Baca untuk mengisi maklumat ke dalam struktur pengetahuan yang telah anda bina melalui langkah S dan Q.
R – Recite (Lafazkan semula)Melatih minda anda supaya fokus dan belajar sambil membaca.
R – Review (Ulang)Menyusun maklumat yang anda telah perolehi di dalam minda dan mula proses untuk mengingat.

Kelebihan:- Dapat melatih diri menjadi seorang yang berkesan dalam melakukan tugas sebagai pelajar.- Dapat membaca buku dalam masa yang singkat dan ingat serta faham lebih banyak maklumat.- Lebih fokus terhadap apa yang kita baca.

interaksi 8 : KAEDAH PENILAIAN BAHASA

PENGENALAN
Penilaian cara ini berupa aktiviti-aktiviti yang memerlukan pelajar mengaplikasi atau membuat tunjuk cara pengetahuan dan kemahiran dalam situasi sebenar( Wiggins, 1989).

CIRI-CIRI PROJEK
• Projek / tugasan mempunyai pelbagai reka bentuk ( lisan, visual, kinestetik)
• Menggunakan jangka panjang.
• Menunjukkan peranan sebenar dalam situasi sebenar.
• Pelajar dibenarkan untuk membina penyelesaian alternatif.Tiada didapati satu jawapan yang benar.
• Pelajar dikehendaki melibatkan diri secara aktif: -membuat / menyediakan projek -kumpulan koperatif
• Pelajar boleh menjalankan tugasan secara individu atau berpasukan.
• Sintesis pengetahuan yang dikumpul dan menilai pembelajaran.
• Peluang menilai pelajar dalam:
-kreativiti
-kemahiran merancang
-integrasi pengetahuan
-kebolehan membuat tugasan bersama orang lain.

• Pelajar menunjukkan kebolehan mengkaji / membentukkan sesuatu
• Pelajar melaksana dan menghasilkan sesuatu
• Pelajar mengamalkan kemahiran berfikir dan menyelesaikan masalah
• Aktiviti yang bermakna

PENILAIAN PROJEK DAPAT:
• mengulkur proses meta-kognitif dan sikap pelajar.
• Memperoleh skor yang diberi berdasarkan kriteria spesifik.
• Membantu pelajar mengesan bidang-bidang kelebihannya dan menggunakan kelebihan ini sebaik mungkin.

JENIS-JENIS PROJEK
• Latihan dan soalan ‘open-ended’ untuk pelajar meneroka secara lisan atau bertulis ( main peranan).
• Extended tasks assignment – menulis puisi, melaksana dan menerangkan keputusan ujikaji, membina model.
• Portfolio – koleksi tugasan berdasarkan prestasi.
• Tugasan prestasi – drama, lakonan, persembahan, poster atau model.

interaksi 7 : KAEDAH PENILAIAN BAHASA


PENILAIAN MELALUI KONTRAK PEMBELAJARAN

PENGENALAN:
  • Dalam usaha menggalakkan pembelajaran kendiri, para pelajar juga patut diberi hak untuk menentukan apa yang hendak dipelajari, bagaimana pembelajaran itu akan dilaksanakan dan dihasilkan dalam jangka waktu yang ditetapkannya sendiri, bahkan juga corak penilaian tugasannya itu.
  • Antara kaedah yang paling berkesan untuk tujuan ini ialah penggunaan kontrak pembelajaran.
KONSEP:

  • Kontrak Pembelajaran atau dikenali sebagai Perjanjian Pembelajaran merupakan persetujuan atau kontrak yang dibuat antara guru dengan pelajarnya (secara individu/kumpulan) berhubung dengan tugasan yang dibuat secara bertulis.
  • Persetujuan meliputi kriteria-kriteria yang berkaitan dengan tugasan seperti :
  1. Bentuk akhir tugasan dihasilkan
  2. Bagaimana tugasan dihasilkan (individu atau kumpulan?)
  3. Tempoh menyiapkan tugasan/tarikh tugasan dihantar kepada guru
  4. Kaedah penilaian dibuat (secara proses atau hasil akhirnya sahaja)
  5. Tindakan/akibat yang akan diterima oleh pihak yang gagal mematuhi kontrak
  • Kontrak biasanya ditandatangani oleh kedua-dua pihak yang bersetuju dengan syarat-syarat atau kriteria yang disenaraikan.
FUNGSI KONTRAK PEMBELAJARAN:

Kontrak pembelajaran penting dalam pembelajaran untuk membolehkan pelajar :
  • mengenal pasti dan merekod objektif dan matlamat pembelajaran kendiri
  • kaedah yang akan diambil untuk mencapai matlamat jangka masa pelaksanaan dan penghasilannya
  •  bukti menunjukkan objektif tercapai
  • bagaimana dan pada tahap mana hasil pembelajaran akan dinilai
  • Memberi peluang pelajar menentukan matlamat pembelajaran masing-masing mengikut minat dan keupayaan sendiri
  • Menghasilkan kerja yang terancang
  • Membantu pelajar membuat refleksi sepanjang proses kerjanya
BAGAIMANA KONTRAK PEMBELAJARAN DIGUNAKAN ? :
  • Kontrak pembelajaran digunakan dengan pelbagai cara, antaranya:-
  1. Penilaian objektif tugasan:
    ~ Objektif ditentukan oleh guru sementara pelajar menetapkan pelaksanaannya ATAU
    ~ Beberapa set objektif disarankan oleh guru, pelajar memilih mana-mana yang difikirkan sesuai ATAU
    ~ Pelajar merangka beberapa objektif, dan kemudian pilih mana-mana paling sesuai dengan persetujuan guru
  2. Hasil Pembelajaran:
    ~ Pelajar bertanggungjawab terhadap strategi pembelajaran, bentuk tugasannya (sama ada dalam bentuk portfolio, laporan kajian, rencana dll)
    ~ Jenis atau bentuk hasil pembelajaran telah ditentukan oleh guru
  3. Penilaian:
    ~ Pelajar menyatakan gred yang diharapkan dan sistem pengredan untuk keseluruhan proses pelaksanaan tugasan ATAU
    ~ Gurum menentukan sistem pengredan untuk kaedah penilaian keseluruhan proses pelaksanaan tugasan ATAU
    ~ Gred akhir dibincang dan dipersetujui antara guru dan pelajar berdasarkan kriteria yang ditentukan ATAU
    ~ Penilaian dibuat oleh pelajar dan rakan sebaya. Guru hanya memantau penilaian tersebut untuk menjamin kesahan dan kebolehpercayaannya.
FORMAT / BENTUK KONTRAK:
  • Kontrak pembelajaran dibuat dalam pelbagai bentuk mengikut keperluan tugasan dan pihak yang terlibat.
  • Kontrak boleh dibuat secara formal, dimana prosedurnya dinyatakan dengan jelas dan rapi. Ia boleh juga dibuat secara tidak formal,tetapi terancang dan jelas.
PERINGATAN:
  • Dalam kontrak pembelajaran, penilaian selalunya berpusatkan pelajar, sementara penggredan perlu dikawal oleh guru.
  • Senarai semak bagi butiran yang hendak dinilai, dan bagaimana penggredan dibuat perlu dilampirkan dan persetujui oleh pihak yang terlibat.

PENILAIAN MELALUI SOAL JAWAB
  • guru akan dapat menilai murid-muridnya melalui soal jawab yang dijalankan di dalam kelas.
  • guru dapat mengetahui kelemhan setiap murid dalam sesuatu topik yang diajarkan.
  • guru dapat mencari penyelesaian terhadap kelemahan yang dialami oleh murid.
  • jika ada di antara murid yang tidak faham tentang topik yang diajar, proses pembelajaran akan diulang semula. guru akan mengajar murid yang lemah itu dengan menggunakan kaedah yang lebih mudah lagi.
  • tujuannya supaya murid itu memahami serta mengikuti segala topik yang sedang diajar itu.

interaksi 6 : KAEDAH PENILAIAN BAHASA


KAEDAH MELALUI PORTFOLIO


Apakah portfolio:
  • Satu kaedah yang digunakan untuk mengumpul dan merekodkan bukti pencapaian pelajar dalam satu jangka masa yang dipersetujui.

Ciri-ciri portfolio:

  • Dokumentasi berstruktur yang memerlukan pelaksanaan perancangan dan penilaian yang teliti.
  • Proses pembelajaran secara portfolio dijalankan secara kolaboratif untuk mencapai kefahaman dan mendokumentasikan pemikiran secara kritis dan kreatif serta pemilihan maklumat dari fakta dari peringkat awal hingga akhir.
  • Menggalakkan pembelajaran secara interaktif melalui kerjasama dan bantuan daripada pelbagai pihak.
  • Kandungan portfolio terdiri daripada maklumat secara urutan dan mestilah logik.
  • Portfolio bersifat reflektif yang dirangsang melalui persoalan.


Penilaian Portfolio:
  • Penilaian berbentuk lebih terbuka (broad based) dan seimbang.
  • Tugasan portfolio dapat dipantau melalui peta perkembangan pelajar yang boleh dinilai melalui bukti-bukti lain.
  • Proses penilaian perlu dijalankan secara berterusan supaya dapat mencerminkan perkembangan pelajar dari semasa ke semasa mengikut kriteria yang telah dipersetujui bersama.


Jenis-jenis Portfolio yang boleh dibina:
  • Porfolio kerja harian
  • Portfolio hasil terbaik
  • Portfolio dokumen
Portfolio Kerja Harian
  1. Bahan yang dikumpul untuk menghasilkan tugasan dalam satu jangka waktu yang diberikan.
  2. Contohnya: Proses perkembangan idea dijalankan secara harian untuk menghasilkan lukisan yang mempunyai ciri-ciri berikut.
Portfolio Hasil Terbaik
  1. Dipilih bersumberkan hasil terbaik daripada portfolio kerja harian.
  2. Berbentuk sumatif
  3. Contohnya: Hasil lukisan yang terbaik daripada bebrapa lukisan yang dibuat dan dikumpulkan di dalam folio kerja terbaik.
Portfolio Dokumen
  1. Hasil tugasan kecil yang dijalankan semasa mengumpul bahan pada satu jangka masa tertentu untuk menyempurnakan kerja tugasan.
  2. Contohnya: Hasil lukisan daripada warna tersebut.
Kegunaan Portfolio
  1. Membolehkan guru menggunakan bukti portfolio bersama rekod anekdot guru untuk membuat penilaian secara holistik.
  2. Mengekalkan galakkan pelajar untuk mengawal dan memantau perkembangan pelajar
  3. Membolehkan guru memantau perkembangan pembelajaran pelajar dengan menggunakan peta perkembangan.
  4. Mempelbagaikan bukti penilaian seperti rekod pemerhatian dan penilaian, nota anekdot, rekod pelaksanaan tugaan dan kadar pencapaian hasil kerja pelajar.
  5. Membolehkan penilaian dalam bidang afaktif tentang usaha dan aplikasi dapatan melalui pemerhatian tingkahlaku, pengelibatan dalam kelas, inisiatif, kerjasama, ketabahan dan komitmen sewaktu membina portfolio.


Perancangan Portfolio:
  • Menyenaraikan beberapa perkara penting sebelum membuat portfolio:
  1. Tentukan tujuan pembinaan, ciri-ciri portfolio dan jenis portfolio yang dikehendaki.
  2. Kenalpasti isi kandungan portfolio.
  3. Pemilihan isi kandungan dan bahan isi kandungan portfolio.
  4. Penilaian portfolio dari segi kaedah penilaian samada secara keseluruhan, kumpulan, individu, termasuklah kriteria yang dipakai untuk menilai portfolio.
Bagaimana Portfolio dinilai:
  • Portfolio dinilai berdasarkan konsep perkembangan pembelajaran yang berterusan.
  • Fokus kepada aspek perkembangan pengetahuan dan perkembangan kefahaman.
  • Peta perkembangan pelajar boleh digunakan bagi memberi gambaran perkembangan yang lebih menyeluruh bermula awal pembinaan portfolio sehingga tugasan tersebut selesai.
Merekod Penilaian Portfolio:
  • Terdapat dua cara merekod penilaian portfolio iaitu menggunakan skala dan menggunakan kaedah senarai semak.
  • Penilaian awal – penilaian merentasi tugasan bertulis mengikut kriteria dengan skala – senarai ciri-ciri paling penting – penetuaan gred.
  • Kriteria penilaian:
  1. Struktur dan organisani
  2. Strategi pengurusan
  3. Variasi isi yang sesuai
  4. Struktur ayat dan gaya bahasa
  5. Senaraikan ciri. Ini akan menentukan markah portfolio, tentukan wajaran markah bagi setiap ciri.
  6. Mengambil kira markah yang diberikan kepada tiap-tiap peringkat dan bukti-bukti lain setiap nota anekdot dan refleksi pelajar.
  7. Skala berkadar atau berkala boleh digunakan.

 PENILAIAN MELALUI PEMERHATIAN


  • Pemerhatian secara berterusan dan mengikut jangka masa waktu yang diperlukan atau ditentukan bagi membantu guru dalam mendapatkan maklumbalas tentang keberkesanan P&P.
  • Meliputi aspek kognitif , afaktif dan psikomotor.
  • Boleh guna senarai semak, rekod anekdot, dan rekod profile.
  • Pemerhatian berlaku antara guru, dan antara pelajar dengan pelajar.
  • Pemerhatian juga dibuat oleh guru terhadap keberkesanan bahan dan komunikasi pelajar dengan bahan dan pelbagai situasi persekitaran.
  • Perkara yang perlu diambil semasa dibuat pemerhatian:
  1. Kualiti Pemerhatian
  2. Bentuk perancangan
  3. Merekod penilaian pemerhatian
  4. Jenis Pemerhatian
  5. Strategi pelaksanaan
  6. Fungsi penilaian melalui pemerhatian.
Kualiti Pemerhatian:
  • Pengetahuan mendalam dalam bidang tugasnya dan perihatin dengan persekitarannya.
  • Guru perlu peka terhadap perubahan yang berkaitan dengan bahan.
  • Yakin dengan keputusan yang dibuat dan keputusan yang diambil.
  • Ikhlas dan jujur serta adil dalam membuat keputusan yang diambil terhadap sesuatu.
  • Tekal dan stabil dalam penilaiannya.
Bentuk Perancangan:
  • Menyediakan alat yang releven dan menentukan kaedah untuk mentadbirnya.
  • Menetukan teknik menganalisis, mentafsir, merekod dan melapor.
  • Merangka tindaksusul yang akan dijalankan mengikut konsekuan yang dijalankan daripada pemerhatian.
Merekod penilaian pemerhatian:
  • Rekod pemerhatian harus menggambarkan perubahan tingkahlaku secara tersusun dari segi:
  1. Pendekatan, kaedah individu atau berkumpulan
    ~ Semasa menjalankan pemerhatian dan hasil pendekatan atau pengubahsuaian cara pelaksanaan perlu direkod dengan jelas
  2. Menjalankan Tugasan
    ~ Cara individu mengendalikan tugasannya dan setiap hasil yang diperoleh dihurai dengan tepat .
  3. Cara merekodkan dapatan dan rumusan
    ~ Dapatan dan rumusan hendaklah direkod mengikut urutan yang betul.
  4. Tindakan Susulan
    ~ Rekod pemerhatian hendaklah juga jelaskan tindakkan susulan hasil yang akan dicapai.
Rekod anekdot:
  • Boleh digunakan untuk menialai kecekapan atau kecerdasan individu dalam bidang tertentu seperti berikut:
  1. Kecekapan linguistik (bidang bahasa)
  2. Melihat kecekapan dalam bidang-bidang tertentu
  3. Muzik
  4. Kecekapan (body khanisthetic)
  5. Kecekapan intrapersonal
  6. Kecekapan interpersonal
Kecekapan Linguistik:
  • Keupayaan menggunakan bahasa untuk memperoleh sesuatu , untuk menambat hati, menyakinkan dan merangsang.
Melihat Kecekapan dalam bidang-bidang tertentu:
  • Keupayaan memanipulasikan objek atau simbol untuk meneroka corak, kategori dan perkaitan dan kebolehan membuat eksperimen secara terkawal dan terancang.
Muzik:
  • Keupayaan mencipta muzik dan mengubah lagu.
Kecekapan (body khanisthetic):
  • Berkemahiran sukan, seni lakon, seni tari atau seni lukis.
Kecekapan Intrapersonal:
  • Keupayaan memahami perasaan dan emosi diri.
Kecekapan interpersonal:
  • Keupayaan memahami dan bergaul dengan orang lain.
Jenis pemerhatian:
  • Mengikut tujuan dan aspek yang hendak diperhatikan atau dinilai iaitu:
  1. Memerhati sesuatu perlakuan tanpa mebuat tafsian (interpretation) dab tanggapan (judgement). Melaporkan apa saja yang dilihat. Tafsiran bukan untuk penilaian semasa.
  2. Memerhati apa-apa yang telah dirancang dan secara “open ended”. Menilai kemahiran, pengetahuan dan perlakuan.
  3. Memerhati untuk jangka pendek atau jangka panjang. Penilaian dalam bentuk sekuense.
Strategi Pelaksanaan.:
  1. Secara berterusan mengikut keperluan yangbtelah dikenalpasti/ dirancang.
  2. Menggunakan senarai semak.
  3. Tindakkan susulan terhadap hasil pemerhatian
  4. Jangka masa pemerhatian hendaklah sesuai dengan kaedah dan keperluan
  5. Maklum balas diperolehi daripada guru dan pelajar.
  6. Refleksi tentang pengalaman bahan dikategorikan sebagai pemerhatian.
Fungsi Pemerhatian:
  • Guru berpeluang memerhati perkembangan psikomotor, kognitif dan objektif pelajar
  • Guru membuat penilaian kendiri terhadap keberkesanan p&p sebagai penyampai maklumat, tutor, pemudah cara dan pendidik.

interaksi 5 : JENIS PENILAIAN BAHASA


UJIAN FORMATIF
  • Ujian jenis ini dilaksanakan bertujuan untuk menentukan kemajuan pelajar-pelajar dari semasa ke semasa sepanjang pembelajaran mereka.
  • Ujian ini dijalankan semasa kursus diadakan dan tujuannya ialah untuk mempercepatkan proses pembelajaran.
  • Ujian formatif ialah ujian yang dijalankan secara berterusan, iaitu semasa pengajaran dan pembelajaran sedang dijalankan.
  • Tujuannya ialah untuk mengenal pasti kelemahan yang wujud semasa pengajaran dan pembelajaran.
  • Dapatan daripada ujian formatif ini akan memberi maklum balas kepada guru dan dengan itu guru dapat membaiki dari segi pengajarannya dan memberi tumpuan yang lebih pada tajuk-tajuk yang menimbul kesulitan kepada pelajar.
  • Oleh itu ujian formatif adalah penting untuk menentukan sesuatu kursus atau program itu berkesan dan menepati matlamat yang ditentukan.
  • Contoh ujian formatif ialah ujian yang guru beri di bilik darjah seperti ujian ringkas, kuiz, kerja rumah untuk mengetahui tahap kebolehan pelajar.
Keberkesanan Menjalankan Ujian Formatif:
1.  Menentukan Tajuk Pengajaran
2. Menentukan Aspek dan Tahap Penguasaan
3. Menghubungkan Elemen dengan Tajuk
4. Membina Soalan Ujian
5. Mencadangkan Tindakan Susulan




UJIAN SUMATIF

  • Ujian sumatif bertujuan untuk mengesan secara menyekuruh taraf pencapaian murid di akhir sesuatu pembelajaran.
  • Matlamat utama penilaian jenis ini ialah untuk memberi markah atau gred kepada seseorang murid supaya dapat membandingkannya dengan markah murid lain dalam kumpulannya.
  • Ujian sumatif ialah ujian yang dijalankan di akhir sesuatu kursus atau program.
  • Ia bertujuan untuk memperoleh maklumat tentang pencapaian pelajar pada kursus itu, atau untuk mengetahui setakat mana keberkesanan program yang telah dijalankan itu.
  • Ujian sumatif juga diguna untuk tujuan persijilan.
  • Contoh ujian sumatif ialah ujian pada peperiksaan UPSR, PMR, SPM dan STPM.



Jadual banding beza antara ujian formatif dengan ujian sumatif







UJIAN BAKAT
  • Ujian jenis ini adalah khusus untuk menelah prestasi seseorang pelajar dalam pelajaran atau kemahiran bahasa asing yang akan dipelajarinya.
  • Ujian bakat di dalam bahasa Malaysia ialah ujian yang dibentuk untuk mengukur prestasi yang mungkin dicapai oleh pelajar di dalam bahasa itu.
  • Adalah dianggapkan bahawa bukan semua orang, khususnya bukan Melayu, mempunyai bakat untuk mempelajari bahasa Malaysia.
  • Bakat untuk mempelajari bahasa sangat kompleks dan melibatkan berbagai faktor seperti kecerdasan, umur, motivasi kuasa ingatan, kebolehan mengenal pasti bunyi bahasa dan pola-pola tatabahasa.
  • Dengan itu tidak mungkin dan tidak perlu diuji semua aspek bahasa di dalam satu ujian.
  • Oleh sebab itu, biasanya ujian bakat dibahagikan mengikut kemahiran-kemahiran khusus yang ingin dipelajari oleh pelajar, umpamanya kemahiran bertutur.

    UJIAN PENCAPAIAN
  • Ujian pencapaian yang juga disebut sebagai ujian sumatif adalah jenis ujian yang diberi setelah kursus tamat dan tujuannya ialah untuk menilai hasil pengajaran.
  • Ia diberikan untuk menilai kemajuan murid dalam pelajarannya dan juga untuk mengukur pencapaian murid secara menyeluruh.
  • Ujian ini tidak jauh berbeza daripada ujian kemajuan.
  • Ujian pencapaian lebih rasmi dan bertujuan untuk mengukur pencapaian secara lebih menyeluruh, seperti ujian atau peperiksaan akhir tahun dan penggal sekolah.
  • Kebanyakan ujian pencapaian merupakan ujian umum seperti SRP dan SPM.
  • Ujian seperti ini adalah berasakan kepada apa yang dianggap telah dipelajari oleh pelajar.
  • Ujian ini merupakan peperiksaan untuk menentukan penempatan jenis sekolah dan jurusan pelajar.
  • Pembentukan ujian itu berasaskan kepada sukatan pelajaran rasmi yang telah ditetapkan oleh kerajaan.
  • Dalam peperiksaan umum seperti ini, bahan–bahan yang dibentuk biasanya dipra-uji dulu.
  • Tiap-tiap butiran peperiksaan dianalisis melalui proses analisis butiran.
  • Butir-butir yang sesuai dikekalkan dan lain-lain, sama ada dibuang, diubah atau diperbaiki, berasakan analisis tersebut.
  • Kadang-kadang ujian pencapaian digunakan juga sebagai ujian kemajuan, jika tujuannya ialah khas untuk melihat kemajuan pelajar di dalam pelajarannya.


    UJIAN KEFASIHAN
  • Untuk kefasihan digunakan untuk menentukan tahap mengetahui dan menguasai sesuatu bahasa.
  • Digunakan untuk menempatkan seseorang dalam kumpulan pembelajaran yang sesuai dan pengetahuan dan kebolehan mereka.
UJIAN KEMAJUAN
  • Ujian Kemajuan digunakan di dalam bilik darjah dan hanya dinilai oleh guru kelas.
  • Untuk kemajuan bertujuan untuk mengukur dan menilai setakat mana pelajar-pelajar telah menguasai bahan/perkara –perkara yang diajar tentang 1 tajuk tertentu.
  • Ujian ini kerap digunakan di dalam bilik darjah.
  • Tiap-tiap ujian kemajuan yang di gunakan di dalam bilik darjah adalah khusus bagi sesuatu darjah dan hanya sesuai dinilai oleh guru darjah itu sendiri, kerana dia mempunyai pengetahuan penuh mengenai keperluan ujian yang direkabentuk olehnya itu.
  • Tujuannya adalah berasaskan kepada objektif pengajaran, program pembelajaran yang telah diikuti oleh pelajar dan pengetahuan pelajar yang ingin diuji.
  • Adalah tidak wajar untuk menggunakan ujian umum seperti SRP untuk memenuhi keperluan sesuatu keadaan yang khusus di dalam bilik darjah. Jadi, guru digalakkan membentuk ujiannya bagi memenuhi keperluannya sendiri.
  • Ujian kemajuan ini bertujuan untuk mengukur dan menilai, setakat manakah pelajar-pelajar telah menguasai bahan atau perkara-perkara yang diajarkan di bawah satu-satu tajuk tertentu.
  • Ujian itu berasaskan kepada rancangan pelajaran yang telah diikuti oleh pelajar.
  • Jadi ujian itu bukan saja penting untuk menilai kemajuan pelajar dalam pelajarannya, tetapi juga tugas-tugas guru itu sendiri dalam mengajar murid-muridnya.
  • Hasil daripada ujian kemajuan ini membolehkan guru mengetahui dengan lebih jelas tentang kemajuan setiap orang pelajarnya dan juga kemajuan darjahnya secara keseluruhan.
  • Satu ujian kemajuan yang tinggi mutunya dapat mengerakkan motivasi pelajar ke arah pencapaian yang lebih tinggi dengan cara yang lebih positif.
  • Jadi ujian ini merupakan satu teknik pengajaran dan pembelajaran dengan tujuan mengukuhkan pembelajaran dan aspek-aspek tertentu yang telah dipelajari.
  • Biasanya satu ujian kemajuan harus menghasilkan markat pencapaian yang tinggi dan ini akan mendorong pelajar untuk berusaha lagi.

interaksi 4 : PEMBINAAN UJIAN


SOALAN OBJEKTIF

Definisi:
  • Merupakan perkara atau alat yang digunakan untuk mendapatkan respon.
  • Merupakan item respon tetap (memilih satu jawapan beberapa jawapan).
  • Mengandungi pokok soalan (kata kunci) dan beberapa pilihan jawapan bagi setiap item.
  • Soalan berbentuk objektif terbahagi kepada dua jenis:1.Item respon bebas 2.Item respon tetap (item objektif pilihan)
  • Item respon bebas:
    ~Item jenis respon bebas memerlukan calon meneliti soalan dan menuliskan sendiri jawapan sendiri.
    ~Biasanya jawapan yang ditulis pada hujung soalan.
    ~Terdapat juga soalan yang berbentuk melengkapkan penyataan.
  • Contoh:
  1. Apakah lawan bagi perkataan rajin ? ________
  2. Kita mesti ______bermain sekarang sebab hujan.
  • Item respon tetap (item jenis pilihan):
    ~Item respon tetap memerlukan pelajar memikirkan jawapan yang paling betul atau paling tepat.
    ~Jawapan dipilih daripada dua atau lebih pilihan.
    ~Jenis soalan respon tetap:
  1. Format salah betul
  2. Padanan
  3. Aneka pilihan
Format salah betul:

  • Soalan jenis ini mengandungi penyataan yang perlu ditandakan dua pilihan sahaja iaitu betul (B) atau salah (S), setuju (S) atau tidak setuju (TS), dan ya (Y) atau tidak (T).
  • Contoh:
  1. Tandakan sama ada Betul (B) atau SALAH (S) bagi contoh antonim berikut:
Hitam – Putih ( )

Padanan:
  • Soalan jenis ini memerlukan pelajar memilih jawapan dengan memadankan objek atau perkara yang berkaitan di sebelah kiri atau di sebelah kanan.
  • Bilangan padanan tidak perlu terlalu banyak bagi mengelakkan kekeliruan semasa menjawab.
  • Ayat yang digunakan juga tidak perlu terlalu panjang.
Aneka Pilihan:
  • Aneka pilihan tergolong dalam item tetap kerana item jenis ini diberikan tindak balas tetap.
  • Jenis item aneka pilihan:
  1. Berbentuk soalan
  2. Pokok soalan berbentuk ayat tidak lengkap
  3. Analogi
  4. Antonim
  5. Jenis negatif
  6. Mengisi tempat kosong
  7. Jenis campuran
  8. Teknik kloz
  9. Mengelaskan

Panduan pembinaan:
  1. Pokok soalan (stem)
  • Bahasa mudah difahami
  • Berbentuk soalan / ayat tidak lengkap
  • Kesukaran mengikut aras kesukaran taksonomi
  • Kurangkan soalan berbentuk negatif (10%-hitamkan / garis)
  • Gambar, rajah, dan carta disertakan bagi soalan yg berkaitan.
  2.  Bahan ransangan
  3.  Pilihan jawapan
  • Jawapan yang disediakan haruslah logik.
  • Ditulis sejajar (semua huruf / semua angka)
  • Elakkan menggunakan perkataan semua di atas betul atau semua di atas salah.
  • Jawapan disusun mengikut urutan abjad atau nombor.
  • Jawapan juga perlu disusun mengikut dari ayat pendek ke ayat paling panjang.
  • Tiada perkataan yg berulang
  • Pastikan satu jawapan shj yg betul


  4.  Distraktor (penganggu jawapan)
  5.  Struktur item (roman & abjad)

Kelebihan:
  • Mudah disemak
  • Mempunyai ciri kebolehpercayaan (pengurusan masa pelaksanaan)
  • Menguji banyak topik
  • Mempunyai nilai potensi diagnostik (mengesan pencapaian murid)
  • Mengukur proses mental yang tinggi
Kelemahan:
  • Murid tidak dapat mengeluarkan idea.
  • Potensi untuk meneka jawapan tinggi
  • Sukar untuk dibina
  • Tidak dapat mengetahui tahap penguasaan murid dalam pelajaran
  • Calon bijak tidak perlu belajar banyak
  • Tidak dapat mengukur keaslian

SOALAN SUBJEKTIF

Definisi :
Soalan subjektif merupakan satu bentuk penyataan yang berbentuk pertanyaan untuk menguji pengetahuan, pengalaman, kemahiran serta tahap kebolehan kognitif calon melalui respon secara tulisan.

  • Terdapat dua jenis:
  1. Tindak balas terhad (struktur – jwpn : 1 frasa, 1 ayat, 1 pernyataan)
  2. Tindak balas lanjutan (esei)
Prinsip pembinaan soalan jenis struktur:
  • Item jenis struktur terbentuk daripada satu atau dua bahagian isi kandungan jawapan yang mengandungi beberapa patah perkataaan dan bahan-bahan yang disertakan pada soalan.
  • Jenis soalan sebegini mengehadkan isi dan bentuk jawapan.
  • Jawapan yang ditulis biasannya berbentuk pendek dan tidak panjang.
  • Jawapan tidak memerlukan huraian lanjutan.

Prinsip pembinaan soalan jenis esei:
  • Aras kesukaran soalan hendaklah setara.
  • Bahasa yang digunakan tidak perlu berbunga-bunga.
  • Soalan hendaklah jelas dan sesuai dengan aras kemahiran pelajar.

Panduan Pembinaan Item Subjektif:
  • Membentuk JSU
  • Mengubal soalan berdasarkan prinsip berikut :
  1. Tugas / arahan soalan jelas
  2. Perkataan yg digunakan setaraf dgn pencapaian bahasa calon.
  3. Menggunakan perkataan yg kelas (jelaskan, bandingkan, dan lain-lain)
  4. Mengubal bilangan soalan secara berpatutun.
  5. Sediakan satu skema pemarkahan.
Kelebihan:
  • Mudah digubal
  • Sesuai untuk semua mata pelajaran
  • Sesuai untuk semua aras taksonomi
  • Membuatkan calon menganalisis, mengintegrasikan idea yg siperoleh.
  • Mengurangkan konsep meneka.
  • Berguna untuk mengesan punca kelemahan, salah tafsiran, konsep-konsep yang samar-samar.
  • Murid boleh mengelolakan pengetahuan mengemukakan pendapat dan sikap, dan boleh membuktikan inisiatif daya cipta atau keaslian.
Kelemahan:
  • Bidang yg diuji terhad
  • Soalan boleh diramal
  • Mengukur pengetahuan dlm satu bidang sahaja.
  • Proses memeriksa lama dan memerlukan tenaga yang banyak.